fredag 12 maj 2017

Garnets resa från spinning till färdig produkt

Eftersom jag gillar att sticka, virka, brodera och sy så känns det perfekt att skriva om något som rör det. I princip varje dag sitter jag och arbetar med ett stickningsprojekt och vad jag då har valt att skriva om är ett garnnystan.



Just det här nystanet har tillverkats i Uruguay, i ett kvinnokooperativ utspritt över landets bergområden. Det här kvinnokooperativet startades för att kvinnorna skulle ha en möjlighet till en försörjning, utöver den djurhållning och det odlande kvinnorna sedan tidigare försörjde sig på.

Ullen och bomullen i fråga spinns till garn, som sedan färgas av samma kvinnor som spunnit garnet. Kvinnorna som tillverkar garnet blandar själva alla färger, vilket gör varenda härva i varje färgning unik. Kvinnorna skriver sedan på etiketten var färgningen skett och av vem. Kvinnorna som tillverkar och färgar garnet kallas för artisaner, vilket kanske är passande med tanke på vilket konstverk de faktiskt skapar.



Det faktum att Manos del Uruguay bara har omkring 400 artisaner, vilka som har en begränsad möjlighet att tillverka och färga garner, har gett garnet en exklusivitet och ökat efterfrågan. Det har i sin tur lett till ökade priser, dock inte hos det tillverkande företaget men hos återförsäljarna i i-länder världen över. Återförsäljarna köper in garnet direkt ifrån det tillverkande företaget, garnet skickas till återförsäljaren som säljer det vidare till garnbutiker i min närhet. Och voilà, så har jag en möjlighet att antingen köpa garnet lokalt eller så kan jag beställa det från valfri nätbutik.

Självklart höjs nog priset mycket från priset hos tillverkaren till priset för mig som konsument. Men i i-länderna finns det en stabil ekonomi, var invånarna har möjlighet att spendera ungefär 150 kr nystanet, även om det behövs tio nystan till det tilltänkta projektet.

Nej, jag tror det var allt jag hade att skriva om det här nystanet för nu tänker jag sätta mig med min stickning framför en bra film. Sticka lugnt nu alla stickare där ute!

3 kommentarer:

  1. Hej Jenny!!
    Vi delar ett stort intresse!! Jag gör precis som du och kopplar av med att sticka, virka, brodera eller sy, det är därför jag i framtiden kommer att blir främst textillärare.
    Tycker det är bra att man ibland köper dyrare garn, dels är kvaliteten bättre än många av de där billiga garnerna och sen är det ju ett hantverk som går i graven om vi inte underhåller det. Har du inte stött på Tant Kofta, kan jag tipsa om henne. Hon färgar också sitt garn själv och gör egna mönster, står på mässor mm mm.
    Jätteroligt inlägg som verkligen tilltalar mig!! Tack!! <3

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!
    Intressant blogginlägg! Jag kan väl inte påstå att stickning är det största intresset som jag har, men jag tyckte ändå att det var väldigt intressant att läsa om detta. Jag tyckte det var intressant att läsa om hur dessa kvinnors arbete med garn i Uruguay sprider sig över hela världen. Häftigt att varje härva blir unik och att det enbart finns 400 artisaner som arbetar med detta vilket leder gör det exklusivt.
    Tack för ett intressant inlägg i ett ämne där jag inte är så insatt :)
    Med vänlig hälsning,
    Karl

    SvaraRadera